Over ons

Al vanaf 1850 slagersambacht en passie voor vlees

Chateaubriand is traditie, kennis, vakmanschap, eerlijkheid en exclusiviteit. Elke dag weer wordt er gestreefd om het mooiste en lekkerste vlees aan te bieden dat er te krijgen is. Van de topslagerswinkel in Heemstede, de groothandel in het World Food Center Amsterdam tot onze webshop. Van sterrenrestaurant tot buurtcafé en van catering tot thuis-kok. Chateaubriand is er voor iedereen. En alles voor een redelijke, eerlijke prijs met een dosis goede adviezen.

Johan van Uden en Adele Teekens

Over Ons

Chateaubriand is een familiebedrijf dat haar kennis en ervaring heeft opgebouwd vanuit jarenlange ervaring. Adele Teekens, eigenaresse en één van de weinige vrouwelijk slagers in Nederland, is inmiddels de derde generatie die in de zaak werkt. Samen met bedrijfsleider en meesterslager Johan van Uden runt ze de winkel in Heemstede en met bedrijfsleider Dirk Huisman de groothandel in Amsterdam.

Kwaliteit staat bij ons altijd voorop. Om deze belofte elke dag aan onze klanten waar te maken, staan we in nauw contact met de boeren in Ierland en Schotland. Het beste Hollandse kuis kalfsvlees wordt er zelf geselecteerd. Maar het draait niet alleen om het vlees zelf, de grond en het voedsel van de leren zijn eveneens van belang. Zo krijgt het vlees de topkwaliteit die kenmerkend is voor alle Chateaubriand producten. Ook kijken we naar de toekomst. Kennis en ervaring wordt gedeeld. zo kunnen we ons productaanbod continue verbreden, verbeteren en vernieuwen. Via slagersschool ‘The Butcher Company’ proberen we een toekomst met innovatieve topslagers met passie voor het vak te realiseren door jongeren te interesseren voor het slagersambacht. Passie voor vlees is het hart van Chateaubriand.

Vanaf het begin was Eijmert al bezig met het persoonlijk selecteren van het vlees dat geïmporteerd wordt. Adele ging dan ook regelmatig met haar vader mee naar Schotland om het beste lams- en rundvlees uit te zoeken. De passie en het oog voor kwaliteit zit in de familie. Ook nu zoekt Adele, met behulp van Johan van Uden en Dirk Huisman, nog het merendeel van de producten persoonlijk uit. Wat wel door de jaren heen veranderd is, is de manier van omgaan met klanten. Chateaubriand is persoonlijker geworden. Adele wilde dat hun hoogstaande producten ook beschikbaar werden voor de thuiskok. Hierdoor ontstond het concept voor een bourgondische eetwinkel: een winkel waarin het mooie vlees van Chateaubriand aangeboden wordt voor de particulier en waar de verscheidenheid aan smaken verwerkt kan worden in verschillende maaltijden. In 1993 opende Chateaubriand zijn winkeldeuren op de Binnenweg in Heemstede waar het uitgroeide tot een culinaire haven van heerlijke gerechten en een breed assortiment van vlees, kaas, wijn en andere producten.

“We kijken naar de toekomst.
Kennis en ervaring wordt gedeeld.”

Historie

Waar Chateaubriand begon als een slagerij van kleine omvang, is het bedrijf inmiddels uitgegroeid tot een ware speciaalzaak met een uitzonderlijk breed assortiment. In de winkel aan de Binnenweg hangt een zwart-wit portret van de eerste slagerij van opa Teekens. Adele Teekens, eigenaresse van Chateaubriand, is inmiddels de derde generatie die in de zaak werkt. Zij leerde het slagersvak van haar vader, Eijmert Teekens, die helaas niet meer onder ons is. Toch is Eijmert Teekens tot de dag van vandaag een begrip in de Nederlandse slagerswereld. Hij hield zich vooral bezig met de horecatak van het bedrijf, maar bracht ook een eigen kookboek ‘Het Fijne van Vlees’ op de markt. Dit boek is zijn persoonlijke verslag van de dagelijkse speurtocht naar het beste vlees.

Het team

Het team van Chateaubriand is net zo divers als het assortiment van producten. Van vast, ervaren personeel tot nieuwe, enthousiaste jongeren die elke dag weer bijleren. Iedereen werkt met enthousiasme en positiviteit. Wanneer er nieuwe mensen bij komen wordt er meteen vanaf het begin goed uitgelegd wat de visie van Chateaubriand is en hoe wij hier te werk gaan. Ook zijn er bepaalde basisregels die van groot belang zijn. We werken natuurlijk met scherpe messen en warme en verse producten en hier moet voorzichtig mee omgegaan worden. We zijn een traiteur en specialiteitenwinkel die al vele prijzen gewonnen hebben en houden graag onze goede reputatie in stand. Personeel is hiervoor uiterst belangrijk. We creëren daarom graag een omgeving waar iedereen iedere dag weer de kans krijgt om bij te leren en te groeien. Wanneer een klant informatie, een bepaalde bereidingswijze of iets anders specifieks nodig heeft moet Chateaubriand dat kunnen bieden. Dit zijn punten waar Adele, Johan en Dirk altijd goed op letten. Vragen durven stellen en blijven leren is daarom heel belangrijk. Met zijn allen zijn wij Chateaubriand. En samen blijven we groeien en werken aan kwaliteit. In de producten en op de werkvloer.

“De passie en het oog voor kwaliteit zit in de familie. In de winkel in Heemstede hangt een zwart-wit portret van de eerste slagerij van opa Teekens.”

De butcher academy

De Butcher Academy is opgericht door Johan van Uden met als doel het interesseren en aanleren van het slagersvak op een ouderwetse wijze aan een jonge generatie. In deze tijd worden ambachtelijke vakken steeds belangrijker. Het is van belang om echte handenarbeid en vakkennis weer terug te halen. Vakmanschap. Jongeren moeten de kans krijgen om voor dit mooie en eerlijke vak te kiezen en te leren. Zij zijn de slagers van de toekomst en zullen in contact staan met de consument en chefs; zij hebben de kans om de mooie verhalen van vlees door te vertellen en na te leven.

Lees meer over de Butcher Academy en zijn studenten op: butcheracademy.nl

“Jongeren moeten de kans krijgen om voor dit mooie en eerlijke vak te kiezen en te leren.”

In de media

Chateaubriand wordt regelmatig door journalisten en culinaire schrijvers als expert geraadpleegd. Dit zorgt voor publicaties in onder andere landelijke dagbladen en gerenommeerde culinaire magazines zoals ‘Delicious’ en ‘Elle Eten’. Zo was Chateaubriand eveneens uitverkoren om samen met chef-kok Robert Kranenborg in De Wereld Draait Door University een uur durend tv-programma te maken; ‘Een culinaire ode aan de koe’. Zo draagt Chateaubriand bij aan het verspreiden van vakkennis over het ambachtelijke slagersvak waar we zo trots op zijn.