In de prijzen

Chateaubriand Slagerij van het jaar

slagerij_van_het_jaarChateaubriand is door de jaren heen meerdere malen beloond voor het werk dat de medewerkers verrichten. Zo is er de ‘Slagerij van het Jaar’, een prijs die aangeeft welke slagerij in Nederland het beste was van een bepaald jaar. Deze wedstrijd word georganiseerd door Vleesmagazine. Wij zijn heel trost om te kunnen zeggen dat wij al tien jaar lang in de top vijf bij de verkiezingen van ‘Slagerij van het Jaar’ staan, waarvan negen jaar in de top 3.

Lees verder

In 2005 zijn wij al uitgeroepen tot ‘Slagerij van het Jaar. Zelfs als we niet winnen is de jury heel positief over onze winkel, het ondernemerschap en met name over de medewerkers. Elk jaar proberen wij onszelf weer te overtreffen door bepaalde aspecten van de winkel te verbeteren om zo de eerst plaats als ‘Slagerij van het Jaar’ weer te behalen. En dat lukte ons, in 2011 mochten we deze eervolle prijs weer in ontvangst nemen. chateaubriand-wint-slagerij-van-het-jaar-2011Topkok Pierre Wind en hoofdredacteur Harrie Leijten van Vleesmagazine hebben in het Amsterdamse Borchlandhal de Award uitgereikt aan de opvolger van slagerij Van Roessel uit Waalwijk. Eigenaren Adele Teekens en Johan van Uden, het jaar ervoor nog tweede, reageerden opgetogen. Ze bleven Keurslager Frank & Marleen van der Zande (2e) en Keurslagerij Klaver (3e ) voor. Chateaubriand won óók de prijs voor de beste Traiteur-Slager van het jaar.

Uit het juryrapport: ‘Bezoek aan Slagerij Chateaubriand is voor een culinaire liefhebber telkens weer een genot op zich. De consument wordt hier overweldigd door het brede assortiment van alleen maar absolutetopprodukten, zeer creatief en tot aankoop uitnodigend gepresenteerd. Dit allemaal in een heerlijke warme persoonlijke Bourgondische sfeer en beleving. De koopsfeer en de vriendelijkheid van de medewerkers zijn goed. Iedereen is attent en staat klaar met adviezen. De winkel heeft een aantal servicegerichte voorzieningen en voor de klanten is er een bezorgservice. Perfect gestructureerde bedrijfsvoering en visie zorgen ervoor dat dit gerealiseerd kan worden en ook perfect verzorgd wordt. Komen superlatieven te kort om alle sterke punten te benoemen. Gaan dit ook niet proberen. Cijfers spreken voor zich.

Quotes jury Slagerij van het Jaar:
´aandacht voor elk detail´
´kwalitatief hoogwaardig en exclusief assortiment ´vergaande service´ ´niets is teveel, alleen het beste is goed genoeg´
´eigenzinnige op en top specialistische slagerij: hoog niveau´
´zorgen elk jaar weer voor verrassingen´

Tweemaal winnaar Gouden slagersring

gouden_slagers_ringDe Gouden Slagersring is een ring die wordt uitgereikt aan een slager die een vernieuwend product heeft bedacht. Deze slager mag dan worden opgenomen in de broederschap van de Gouden Slagersring. Deze broederschap is heel exclusief en sinds 1953 zijn er 39 leden toegelaten. De Gouden Slagersring hebben wij in 2007 mogen ontvangen voor onze Scotch Beef Tapenade, bedacht door Johan van Uden. Deze tapenade werd zo goed ontvangen dat nu veel slagers in Nederland de tapenade ook in hun assortiment hebben opgenomen. In 2009 hebben wij De Gouden Slagersring gewonnen voor onze Crème brulée van kalfslever.

Lees verder

Winnaar Gouden Slagersring

Bron: De Telegraaf vrijdag 30 maart 2007, Felix Wilbrink

Met een tapenade van Scotch Beef heeft Johan van Uden, bedrijfsleider van slagerij Chateaubriand in Heemstede, de Gouden Slagersring 2007 gewonnen. De prijs wordt jaarlijks toegekend aan een slager die een vernieuwd product op de markt brengt. De ring kreeg Van Uden maandag uitgereikt tijdens de vakbeurs Slavakto in Utrecht.

Zomaar een berichtje uit de slagerswereld. Maar de Gouden Slagersring is niet zomaar een ring. Het is zelfs zo dat wanneer de inzendingen niet goed genoeg zijn, de ring gewoon niet wordt toegekend. Zo is een select gezelschap ontstaan van slagers die allemaal echt iets bijzonders hebben bedacht. Het recept is vrij en het is de bedoeling dat slagers door het gehele land gaan uitproberen of dit inderdaad een publiekshit is. Tapenade Over bijzonder gesproken, Johan van Uden liet me de tapenade van Scotch Beef al proeven op een heel ander evenement, de Lammerenmarkt in Amsterdam, die ook afgelopen maandag werd gehouden. Daar presenteerde Eijmert Teekens, de grote man achter Chateaubriand in Amsterdam, het boek: ’het fijne van VLEES’. En wie dan ook nog weet dat de dochter van Eijmert de eigenaresse van Chateaubriand in Heemstede is… Feest dus bij de familie Teekens. Even uitleggen, Chateaubriand Amsterdam levert aan de betere restaurants en slagerijen. De winkel in Heemstede is de winkel waar de gewone consument terecht kan voor bijvoorbeeld het vlees van de Schotste Hooglanders en de speciaal voor dit bedrijf gehouden lammeren.

Gouden Slagersring opnieuw voor Johan van Uden

goudenslagersring_2009UTRECHT – De Gouden Slagersring is zojuist in Utrecht een prooi geworden voor Johan van Uden. Op de beursvloer van de Slavakto ging het felbegeerde kleinood voor de tweede maal naar de bedrijfsleider van Chateaubriand uit Heemstede. De Crème brulée van kalfslever won het van de 63 andere innovatieve slagersproducten.‘Een culinair product, zie het als een dessert met vlees dat past in culinaire trend van dit moment waarin de slager steeds meer traiteur wordt,’ aldus de jury. Veel bezoekers van de Slavakto hebben het winnende product na de uitreiking geproefd. En men was onverdeeld enthousiast. Het was al de tweede maal dat een dolgelukkige Johan van Uden won. Hij had te kennen gegeven graag op herhaling te gaan. ‘Ik wil graag anders zijn, bovendien vragen de klanten om vernieuwing. Het geheim is om de juiste smaak te creëren door de goede ingrediënten bij elkaar te krijgen,’ aldus de winnaar. In 2007 lukte dit, ook tijdens de Slavakto, met de tapenade van rundvlees. Het is de vijfde keer dat iemand de ring voor de tweede maal wint. A.B. Vink, B.I.J. Janssen, J. Hiemstra en Paul van Trigt gingen Johan van Uden voor. Nooit eerder echter won een slager de prijs twee keer achter elkaar. De Gouden Slagersring, die Van Uden zojuist om zijn vinger kreeg, zal terechtkomen in een vitrinekast in zijn woonkamer, die hij er speciaal voor liet maken. ‘Ik ben er trots op, het is een waardering voor mijn creativiteit. Dragen doe ik de ring niet. Dat vind ik zonde en bovendien krijg ik hem heel moeilijk af.’ De ambachtelijke slagerij had zich dit jaar helemaal uitgeleefd op het gebied van innovatie. Soms met zeer bijzondere producten, zoals een spaghettiburger, carpaccio tricolore, Neanderthaler, kindergehakttaart en zuurkoolworst. ‘Er was een duidelijke trend naar culinaire producten met vlees,’ aldus de jury die onder voorzitterschap stond van Simon Muilwijk en verder bestond uit Felix Wilbrink (culinair journalist van de Telegraaf), Emke Janssens (eindredacteur van Slagerswereld.nl) en de slagers Theo de Roode en Tom Hormes. De Gouden Slagersring wordt mede mogelijk gemaakt door Verstegen Spices & Sauces en de Koninklijke Nederlandse Slagersorganisatie (KNS). De wedstrijd om de Gouden Slagersring wordt georganiseerd door Slagerswereld.nl, in samenwerking met het Broederschap van de Gouden Slagersring.

Nederlands Beste Foodspecialiteitenwinkel

nederlands_beste_food_specialiteiten_winkelIn 2008 en 2009 zijn wij verkozen tot beste Foodspecialiteiten winkel van Nederland, dit is een slagerij nog nooit overkomen. Bij deze wedstrijd wordt vooral gelet op de kwaliteit van de kazen, delicatessen en de maaltijden. En tot ons ongeloof werden wij wederom verkozen tot Nederlands Beste Foodspecialiteiten winkel. Dit keer werd er ook veel gelet op kwaliteit, hygiëne en presentatie.

Lees verder

In de finale bij deze wedstrijd beoordelen en bespreken twee finalevakjuryteams de winkel. De visie, het beleid en de toekomstgerichtheid van de ondernemer, deze worden dan vergeleken met de realiteit en beleving van de winkel. Consumenten met oog voor kwaliteit beoordelen als mystery shoppers de winkel. Hun oordeel kan de winnaar bepalen, zo belangrijk is de consument in deze wedstrijd.

Kwaliteitscertificering Foodspecialiteitenwinkels

Foodspecialiteitenwinkels (versspecialiteiten-delicatessenwinkels) die kan willen maken op de eretitel: Nederlands Beste Foodspecialiteitenwinkel, moeten elk jaar (opnieuw) gecertificeerd zijn en bovendien tot de best scorende winkels behoren. De jaarlijkse Kwaliteitscertificering van de foodspecialiteitenwinkels in Nederland is een initiatief van het Vakcentrum, Kaas & Delicatessen te Woerden. Doel is de specialistische kwaliteit van de ondernemers, de medewerkers en de winkel verder te verbeteren. Elk jaar doen weer meer winkels mee aan deze kwaliteitscertificering. De belangrijkste ketens van foodspecialiteitenwinkels onderwerpen zich ook aan deze beoordeling. Voor hen is de kwaliteitscertificering tegelijkertijd een externe check van de kwaliteit van de winkels en de toepassing van het beoogde winkelconcept.

Quotes jury Foodspecialiteiten:

´een oase van culinaire verwennerij´
´Johan van Uden is een kei in zijn vak´
´hier gaat zelfs een vegetariër overstag´
´ijzersterke presentatie´ ´duidelijk veel plezier in werk´
´Absolute top in vers-specialisatie. Een plek en een ambiance waarin de kunst van lekker eten iedere dag weer gestalte krijgt
´Enorme service en klantvriendelijkheid´
´De bediening is heerlijk.´
´Chateaubriand laat aan alle kanten zien dat ze bij de Beste-5 horen. Misschien zijn ze ook wel de beste…´

Nederlands Beste Vleeswarenspecialist

nederlands_vleeswarenspecialistIn 2009 mochten wij voor het eerst de trofee voor Nederlands Beste Vleeswarenspecialist in ontvangst nemen. Dit zien wij als een uitstekende presentatie. Wij gingen er dit jaar helemaal voor en dit werd dan ook rijkelijk beloond met een mooie trofee. Er werd gelet op de kwaliteit, versheid en hygiene omtrent de vleeswaren. Wij houden onze kwaliteit hoog en dat word beloond met de jaren mee.

Quotes jury vleeswarenspecialist:

´Overal is wat te proeven en van goede kwaliteit.´
´De winkel is een geweldige belevenis.´
´De communicatie van werknemer naar klant is uitstekend.´
´Het assortiment rauwe hammen is erg uitgebreid´